Thursday, April 24, 2008

Hidup Tenang Tanpa Beban Kewangan: PERKEMBANGAN TERBARU URUSINSAN

Salam Sejahtera,





Harap Maklum,
Razif Yusof


Antara Petikan Kata-kata Founder UrusInsan.

Kehendak , Keperluan dan Kemampuan...

Pastikan perkara yang ingin kita lakukan tersebut memberi pulangan kepada diri kita. Jangan jadikan orang lain sebagai acuan, lihatlah keperluan diri kita sendiri dan bukannya orang lain. Sebelum ini saya sering memperkatakan bahawa didalam merancang kewangan kita tidak boleh beremosi, kerana emosi akan mempengaruhi keputusan kita kelak dan biasanya keputusan yang beremosi akan meyusahkan kita kemudian hari. Sebagai contoh, ada diantara yang merancang kewangan untuk mendapatkan sebuah kereta mewah, pada saya apa yang diperlukan hanyalah sebuah pengangkutan, samaada kereta murah atau mewah ianya hanyalah sebuah kenderaan untuk pengangkutan.Yang lebih penting adalah keperluan pengangkutan kita bukannya sebuah kereta mewah. Ada yang mengatakan kepada saya apalah gunanya hidup jika ketika kita mampu kita tidak merasai nikmat hidup seperti memiliki sebuah kereta mewah.

Bagi pendapat saya, saya hanya akan merasai kereta mewah jika saya boleh memilikinya secara percuma atau bukan dari duit penat lelah saya ataupun cukup hanya menyewanya jika saya benar-benar ingin merasainya. Saya tidak perlu memilikinya hanya kerana saya beremosi untuk merasainya. Bagi saya jika sebelum memiliki kereta mewah saya mampu untuk menyimpan RM2000 sebulan dan setelah memiliki sebuah kereta mewah saya hanya mampu menyimpan RM500 sebulan, itu adalah satu pembaziran dan satu perbuatan bodoh hanya kerana kita tidak boleh menahan nafsu dan terlalu beremosi. Tiada yang suka dipanggil bodoh, namun itulah hakikat sebenarnya,


Keyword: Anda Bersetuju Atau Tidak?


No comments: