Thursday, May 29, 2008

Tips Azizi Ali

Antara tips yang menarik dari Azizi Ali... Mungkin boleh difikirkan bersama...


1. Kalau beli kereta, pastikan anda boleh membayar hutang dalam tempoh setahun. Jika tidak, bermakna anda tidak mampu membeli kereta itu, Mengapa tidak? Belilah kereta terpakai!

2. Ramai yang bertanya kepada saya, mana satu lebih penting? Kebahagiaan atau wang? Bagi saya, ini satu soalan bodoh. Umpama kaki dan tangan, wang dan kebahagiaan sama penting. Mengapa perlu memilih? Saya tidak pernah lagi mengalami situasi yang mana memiliki wang menjadikan keadaan lebih teruk!

3. Sebaik menerima gaji bulanan, pastikan anda menyimpan sebahagian daripadanya. Ia dikira sebagai membayar diri anda sendiri. Tidak kira sama ada gaji anda kecil atau besar, pastikan sekurang-kurangnya 10 peratus daripadanya di simpan dalam akaun seperti Amanah Saham.

4. Perlu diingatkan, insurans bukan roket pelaburan, tetapi ia melindungi andai anda kehilangan keupayaan untuk bekerja dan pendapatan tetap. Misalnya apabila mengalami penyakit kritikal dan sebagainya. Di Malaysia, belum ada lagi insurans yang melindungi pelanggan yang kehilangan pendapatan tetap secara sementara!

5. “Ada hutang yang baik, tetapi ada hutang yang buruk. Hutang baik yang membawa keuntungan seperti membeli rumah, hartanah atau pelaburan lain termasuk pinjaman untuk melanjutkan pengajian. ”

Keyword: Asasnya Pengurusan Kewangan

2 comments:

Blogger Menulis said...

saya suka tips nih.. lagi-lagi dalam bab menyimpan wang. 10% mesti untuk diri sendiri! :D

Razif Yusof said...

Ya... itulah asasnya dari saudara Azizi Ali... Buku-bukunya memang sesuatu yang boleh membentuk minda jutawan. InsyaAllah. Semoga kita mendapat manfaat bersama.