Saturday, May 10, 2008

Kembali Kepada Asas: Pengurusan Kewangan.

Salam Sejahtera,

Sejak bermulanya Do-It Info ini mulai 1 April 2008, saya harapkan ianya sekurang-kurangnya dapat memberi panduan asas kepada kita semua dalam menguruskan kewangan. Jadi adalah lebih baik kita kembali kepada asas bagi mengembalikan fokus utama kepada terhadap sasaran kita untuk menguruskan harta kita ke arah yang lebih baik. Sedikit tatapan untuk semua.

Apa itu kewangan?

Kewangan menuntut dan mengemukakan cara-cara dalam mana individu, perniagaan, dan kenaikan pertubuhan-pertubuhan, peruntukan, dan menggunakan sumber kewangan sepanjang masa, mengambil penting risiko-risiko yang dihadapi dalam melaksanakan projek. Kewangan adalah digunakan oleh individu (kewangan peribadi), oleh kerajaan (kewangan awam), oleh perniagaan (kewangan syarikat), dan sebagainya, serta oleh pelbagai organisasi termasuk sekolah-sekolah dan pertubuhan-pertubuhan bukan berasaskan keuntungan. Kewangan adalah satu aspek terpenting pengurusan perniagaan dan sekarang ini penting juga buat individu-individu kesemuanya dalam menangani kewangan peribadi mereka.

Pengurusan kewangan adalah merupakan langkah pertama yang WAJIB anda kuasai jika anda mahu menjadi kaya. Pengurusan kewangan peribadi bukan lagi satu pilihan tetapi ianya satu keutamaan dalam hidup yang mesti anda kuasai. Pengurusan Kewangan Perancangan mencerminkan usaha yang melibatkan disiplin-disiplintertentu, untuk mengurus dengan baik, sumber-sumber pendapatan, sertaaset, seseorang itu, supaya setiap perbelanjaan yang dibuatmendatangkan faedah / manfaat yang optima, dan dapat memungkinkantabungan dan pelaburan yang boleh pula menjamin pendapatan di masahadapan. Pengurusan kewangan adalah bermaksud menguruskan duit gaji anda setiap bulan, kenapa mesti anda setiap bulan habis duit gaji anda membayar pelbagai tanggungan dan belum akhir bulan hampir tiada sesen pun duit pada anda dan lebih menyedihkan lagi ada yang negatif duit setiap bulan dan memaksa penggunaan kad kredit dan pinjaman. Pengurusan wang yang baik diperlukan oleh setiap orang, terutama bagi mereka yang sudah berumah tangga.

Wang yang digunakan untuk membayar hutang juga perlu halal sumbernya, jangan disebabkan ingin lepaskan bebanan hutang maka sumber yang tidak halal dijadikan penyelesaian. Wang hanya menjadi tempat persinggahan dalam hidup kita yang akhirnya keluar begitu sahaja. Wang itu hanta untuk persaraan sahaja, bagaimana untuk keperluan yang lain-lain.

Wang yang didapati daripada titik peluh seseorang bukan hanya untuk dibelanja dan dihabiskan. Wang-wang yang diperolehi hasil daripada perniagaan, bolehlah dilaburkan ke tempat-tempat yang dapat memberikan pulangan yang memberangsakan seperti, pelaburan ke dalam unit amanah, saham, hartanah dan juga perniagaan. Wang perlu diuruskan dengan baik kerana ia boleh menghasilkan lebih banyak wang.

Pelaburan juga perlu bagi mengekalkan kekayaan anda, tanpanya bagaimana anda boleh mengekalkan harta dan nilai harta anda masa depan tanpa pelaburan. Pelaburan jangka panjang sebegini sangat sesuai untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Pelaburan ialah tindakan meletakkan wang/dana bagi satu tempoh tertentu untuk memperolehi kadar pulangan yang dikehendaki. Pelaburan hartanah juga sama penting dengan simpanan tunai dan tiada nilai susut.

Wang merupakan satu alat untuk meneruskan kehidupan, keperluannya hampir sama dengan udara dan tanpa wang kita kita mampu untuk mendapatkan sumber makanan untuk hidup. Pengurusan Kewangan Adalah amat penting bagi setiap individu mendisiplinkan diri, mengurusi dengan baik segala sumber pendaptan dan aset supaya setiap pelaburan dan perbelanjaan mendatangkan manfaat dan faedah yang optima serta boleh menjamin masa hadapan. Pengurusan kewangan yang bijaksana, cekap, fleksibal dan amanah merupakan pra syarat bagi menjamin kedudukan kewangan yang kukuh.

Pengurusan wang simpanan yang terbaik ialah mengeluarkannya hanya untuk tujuan seperti kecemasan, pelajaran dan kegunaan di masa hadapan (pembelian rumah atau pun perkahwinan). Pendidikan Kewangan Program pendidikan disasarkan pada kumpulan atau individu tertentu berhubung dengan penggunaan kredit pengguna yang wajar dan kemahiran asas pengurusan wang seperti simpanan dan membuat belanjawan serta tip untuk menggunakan kredit secara yang bertanggungjawab dan pengurusan hutang. Pengurusan kewangan yang baik dalam sesebuah institusi juga membolehkan perancangan lebih sempurna untuk pembesaran dan pelbagaian operasi, dan untuk apa jua aktiviti di masa hadapan.


Keyword: Anda Seorang Pengurus Kewangan?

No comments: