Thursday, May 29, 2008

Siapa Warren Buffet



Kali ini saya ingin berkongsi maklumat mengenai seorang billionair dunia iaitu rakan Donald Trump (Rancangan yang suka sebut Your Are Fired!) iaitu Warrent Buffet. Jika anda melihat karektor Warren Buffet ini, beliau nih adalah seorang yang mempunyai penampilan yang mengelirukan. Kalau lihat pada pakaiannya, dia nih biasa-biasa sahaja tidak kiralah pada hari bekerja ataupun pergi ke mesyuarat tahunan pemegang saham. Beliau suka sangat pakai sut yang berkedut (macam tak bergosok) dan cermin mata empat segi (kalau tgk memang kelakar).

Anda juga perlu tahu, Warren ini bukanlah berasal dari keluarga yang susah pada ketika dulu (seperti mana latar belakang Tan Sri Mukhtar Al-Bukhary) sebaliknya beliau datang dari keluarga yang kaya raya. Sebab itu beliau ingin sentiasa menjadi seorang kaya. Oleh sebab itulah beliau mula mengejar cita-cita pada usia 5 tahun lagi. Melihat dari sejarahnya, beliau mula mencari duit poket dengan menjual gula-gula lebih yang diberikan oleh bapanya.

Tetapi jangan pula anda terkejut kerana pada usia beliau 11 tahun, Buffet telah membeli tiga saham, pertama kali dalam hidupnya dengan harga $36 setiap satu (harga pada masa itu). Beliau jual semula saham dengan memperoleh keuntungan sebanyak $5. Ketika itulah buffet mula sedar maksud sabar di dalam pelaburan saham kerana harga saham itu kemudiannya telah meningkat ke $200. :)

Saya mengambil sebuah petikan dari Buffet mengenai risiko pasaran saham, beliau berkata, “Risiko datang apabila kita dari tidak mengetahui apa yang kita lakukan”. Kenyataan ini ada benarnya kerana Buffet tidak pernah melabur di dalam perniagaan yang tidak diketahui. Ketika orang ramai sibuk melabur dengan banyak di dalam internet, Buffet tidak membeli manapun satu saham. Keyakinan diri, gigih bekerja, etika yang kuat serta kebolehan meramal pasaran saham telah menjadikan beliau seorang pelabur yang bijak pada hari ini.

Mesti pun namanya sering tersiar di majalah Forbes sebagai orang terkaya di dunia, gaya hidupnya tidak menggambarkannya yang sedemikian. Hingga ke hari ini (ketika blog ini ditulis), beliau masih mendiami rumahnya yang dibeli dengan harga $31,000. Walaupun memiliki Berkshire Harthaway, iaitu sebuah syarikat tesktil, pakaiannya hanyalah sut yang berkedut.

Kisah kejayaan Warren Buffet membuktikan kebolehan manusia untuk mencapai tahap kehidupan yang lebih tinggi. Apabila seseorang itu mengikuti naluri hatinya dengan penuh keyakinan, usaha, disiplin dan ketabahan, kejayaan akan pasti dicapainya. Dengan ini Warren Buffet adalah termasuk dalam senarai “Usahawan Berjaya Dunia” kali ini.

Jumpa lagi :)

Sumber: Buat Duit Dengan Blog

Keyword: Jutawan Mana Yang Mengenali Anda?

No comments: