Wednesday, August 20, 2008

Sedikit Ulasan Admin UI



Ulasan Saudara Zaidi yang merupakan Admin UrusInsan..
Sertai forum di :

http://urusinsan.net/forum


Secara umumnya kejayaan sesetengah ahli UI adalah kerana mereka mengambil keputusan untuk berubah dan hanya perlu "Do it" atau dalam bahasa Melayunya "Du it" . Oleh kerana individu-individu ini "Do it" maka mereka pun terima habuan "Duit". Manakala yg lain masih dlm keadaan "wait and see" , oleh kerana mereka tidak "du it" atau ambil apa-apa tindakan, maka kedudukan mereka masih "wait and see", jadi tunggulah sampai bila-bila.

Individu yg berjaya di dalam UI dengan objektif kewangan masing-masing tidak perlu jual nasi lemak (bukan maksud saya menghina mereka yg jual nasi lemak) atau bekerja teruk2 dan sebagainya, malah kebanyakan mereka tidak perlu buat kerja berat atau kerja lebih. Apa yg perlu mereka lakukan hanyalah "Cuci Minda" Mengubah cara mereka berfikir dan "walllah " seperti magic .. semuanya menjadi bertambah senang ..bertambah tenang .. kurang atau tiada lagi hutang ..lebih byk simpanan dan lain-lain lagi perkara baik berlaku kepada diri mereka.

Semua ini adalah merupakn pilihan yang mereka ambil ..mana yg dah buat keputusan utk berubah ... nampak la hasilnya .. mana yg tidak ..ehmm pi mai - pi mai tang tu je laaa.

Jadi ..terpulanglah kepada kebijaksaan anda berfikir untuk gunakan otak anda saamaada sanggup berubah utk kebaikan atau tidak ... untung dan rugi terletak di tangan anda, kami di urusinsan hanya menyediakan tempat untuk anda bermula ... selebihnya terpulanglah kepada anda.

Saving atau simpanan hanya langkah awal, perkara asas atau basic , dan tak heran kalau ada yaag boleh menyimpan 100% dari pendapatan atau 200% pun daripada pendapatan. Ianya hanya langkah awal yang asas yang perlu dilakukan, kalau peringkat ini pun tak lepas dan tak boleh nak kawal.

Rasanya macam mana nak kawal wang yang berjumlah RM1 juta misalnya? Apa selepas simpanan? pelaburan? pelaburan apa? apa selepas pelaburan? pernigaan? perniagaan apa? dan seterusnya, ianya adalah satu proses pembelajaran, proses pendidikan dan peningkatan ilmu. peringkat satu belajar mengurus wang yg ada , menyimpan dan sebagainya.

Selepas itu ada banyak lagi perkara tentang kewangan yang perlu dipelajari, bagaimana nak gandakan wang anda menjadi 2X ganda dalam masa 1 tahun misalnya. Apa yang saya katakan disini bukan skim cepat kaya dan seumpanya tapi satu proses pendidikan dan mencari ilmu.

jadi teruskan usaha anda, buka minda , lagipun anda tidak perlu bekerja siang dan malam untuk mencari wang, dengan ilmu yang betul, wang akan bekerja untuk anda (money never sleep , people do), carilah ilmu nescaya anda akan lebih matang dan setiap pekerjaan itu akan menjadi semakin mudah. Insyaallah.

Adakah anda sudah bersedia untuk menerima ilmu ini? persoalannya ialah ... adakah minda anda sudah bersedia? Anda diantara kita yang mungkin sudah biasa pegang duit ratus-ratus ribu, la nie nak rasa pegang duit juta-juta , bagi yang baru merasa pengang duit ratus-ratus dan ribu-ribu anda perlu belajar dulu pegang duit belas ribu dan puluh ribu dulu baru pegang ratus ribu dan seterusnya ke jutaan. Ingat, ianya satu proses dan ini bukan satu pertandingan siapa cepat dia dapat, anda bukan berlumba dengan orang lain kecuali diri anda sendiri.

Banyak ilmu yang beliau kongsikan disana....