Saturday, August 2, 2008

Hidup Tanpa Hutang....

Bolehkah kita hidup tanpa berhutang?

Kebanyakan orang tidak boleh mengelak daripada berhutang. Kita perlu melihat samada perbelanjaan seharian dan bulanan kita itu adalah untuk keperluan atau untuk kemewahan. Kalau ianya untuk kemewahan, maka harus kita tangguhkan perbelanjaannya jika kita tidak mampu pada waktu itu.

Walaupun pada waktu sekarang ini banyak kemudahan kredit yang ada - seperti kad kredit, bayar ansuran dan personal loan - memudahkan orang untuk meminjam wang, dan membenarkan mereka untuk membeli barangan-barangan untuk kemewahan.

Jadi, kita harus melihat kemampuan kita. Jangan terlalu memikirkan untuk meminjam wang, hanya kerana ia mudah untuk meminjam wang! Kadang-kala, adalah jauh lebih baik untuk membeli barangan secara tunai.

Kita mesti fikir : Mampukah kita untuk membayar-balik wang pinjaman itu tanpa gagal pada setiap bulan, sementara pada masa yang sama, kita tidak mengurangkan perbelanjaan seharian yang perlu, seperti makanan seharian, perbelanjaan persekolahan anak-anak, rumah dan sebagainya.

Sebaiknya ialah hutang itu tidak melebihi 30% daripada gaji bulanan. Ia tidak akan memberatkan kita untuk membayar-balik hutang itu setiap bulan.”

===

Ada saranan dari seorang teman:

Bagaimana mendapatkan wang dengan mindset atau minda yang agak berbeza dari orang kebanyakan...

Utk adik2 yang berusia bawah 30 tahun saya ada cadangan terbaik. Mereka yang berusia di bawah 30 tahun boleh apply utk bekerja di United Kingdom sebagai Holidaymaker memandangkan kita di bawah Komanwel. Di sini, peluang utk mendapat duit lebih memang mudah sebab sudah ramai adik2 yang saya kenali di UK boleh membawa pulang 70K - 100K setelah berada di sini selama 2-3 tahun. Kerja kat UK bukan macam kita di Malaysia, di sini kita boleh kerja part-time yang tidak memerlukan kita memerah otak dengan bayaran £6 -£7 sejam (RM42 -49). Bayangkan berapa kita boleh dapat satu hari kalau kerja 7-8 jam..kalah gaji Director kat Malaysia? Bila duit dah banyak…balik ke Malaysia samaada simpan dalam ASB or what so ever (guna utk bisnes dll). Kita akan dapat menuai hasilnya tanpa perlu menunggu usia 55 tahun. Tak guna ada duit 1 juta masa dah tua kalau asyik sakit memanjang. Buatlah macam saya, walaupun saya sebenarnya dah tua (tapi belum masuk 40), malahan dari UK kita boleh tengok dunia luar (travel ke Europe) dgn mudah dan menjimatkan…sejak saya di sini 3 tahun lepas dah 2 kali saya tempah tiket penerbangan percuma (kat UK selalu ada promotion tiket free)…satu penerbangan ke Ireland dan satu lagi ke Sweden. Mana nak dapat benda2 free semudah tu kalau kita terus duduk kat Malaysia. Lagi satu, makanan halal bukanlah payah mana nak dapat sebab banyak Nando’s kat UK menyediakan ayam halal malah Mc D halal pun ada. Yang paling penting….tahu speaking tapi tak semestinya fluent setakat boleh buat ayat tu sudahla. Kat sini juga…handphone biasanya dapat free sekali dgn kontrak …sekarang ni tengah promosi free Hp + Free Playsation 3 atau Free LCD Samsung 17″. Hah…tunggu apa lagi…pi British Embassy dan apply!!! Chow…


KEYWORD:
Dimanakah tempat untuk mempelajari ilmu untuk menguasai minda anda?