Thursday, August 28, 2008

Bajet oh bajet...

Nukilan ringkas dari Husaini Hussein

Isu Bajet 2009? Jom cakap pasal bajet...

"Saudara ada bajet bulanan untuk saudara sekeluarga?", tanya A kepada B.
"Bajet bulanan? Keluarga saya kecil sahaja. Tak perlu bajet bulanan. Ada duit, beli. Tak ada duit, tak perlu beli." Jawab B bersahaja.

Bajet Bulanan penting untuk menguruskan kewangan seseorang supaya sentiasa berada dalam keadaan stabil. Kita cuma perlu beberapa minit sahaja untuk diluangkan membuat Bajet Bulanan ini yang mampu membuat anda untung berbulan-bulan lamanya. Nampak tak 'pelaburan' yang telah anda buat? Beberapa minit yang anda luangkan mampu memberikan anda keuntungan berbualn-bulan! Dengan Bajet Bulanan, kita dapat mengawal aliran keluar duit. Kita tahu kemana duit kita disalurkan setiap bulan. Dalam Bajet Bulanan juga, kita dapat rancang kewangan kita untuk jangka masa panjang. Kita boleh rancang bila mahu beli kereta, tanah, rumah dan sebagainya. Ini mampu meningkatkan taraf ekonomi dan kehidupan nada.

Jika sebelum ini, anda hanya mampu memakai Proton Waja, dengan perancangan
kewangan yang teliti dan berdisiplin, anda mampu membeli sebuah Proton Perdana
V6 yang baru! kan untung tu.


Orang yang tidak membuat atau mempunyai Bajet Bulanan, mereka sering mempunyai masalah kewangan yang agak kronik. Baru dapat gaji, tak sampai tengah bulan, duit sudah habis. Akhirnya, 'Along' yang bertindak sebagai 'ATM Machine' menghulur bantuan. Tapi awas, bantuan dia tidak pernah percuma! Anda perlu membayar semula beserta 'bunga'nya sekali. Ketiadaan Bajet Bulanan juga membuat seseorang berada di takuk yang lama. Tiada sebarang perubahan dalam dirinya walau telah hampir 20tahun bekerja makan gaji! Orang lain 20 tahun makan gaji telah berjaya membeli sebuah rumah kos sederhana dengan sebuah kereta Proton Pesona. Jadi, apa kata untuk pendapatan anda yang seterusnya, anda buat Bajet Bulanan anda sendiri. Tak ambil masa yang lama. Yang penting, anda duduk dalam keadaan yang tenang dan mula menulis segala perbelanjaan anda pada bulan itu. Jangan lupa, dalam bajet itu nanti, jangan belanjakan semua! Tinggalkan dalam RM200-RM400 sebagai persediaan menghadapi sebarang kejadian yang tidak diingini untuk bulan itu. Jika tiada apa-apa berlaku, maka duit itu anda boleh simpan dalam bank. Cukup masa, boleh beli rumah banglow sebiji! =)